چگونه لکه های پوستی را کاهش دهیم؟
نوشته شده توسط : آریا

چگونه لکه های پوستی را کاهش دهیم؟

 

 

انواع مختلفی از هیپرپیگمانتاسیون وجود دارد : ملاسما و هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH) . و دو نوع عدسی : یکی به دلیل خورشید ( عدسی خورشیدی ) و دیگری مربوط به سن ( عدسی پیری ). ملانین مسئول همه این علل است که به صورت لکه هایی روی صورت و بدن ظاهر می شود .

 

هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به پوست نفوذ می کند، فرآیندی را آغاز می کند که ملانین تولید می کند و آن را به سطح پوست می کشد و لکه های خورشیدی ایجاد می کند . بنابراین، بهترین محافظت در برابر هایپرپیگمانتاسیون، پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، جستجوی مکان های سایه دار و همیشه محافظت از پوست با استفاده از کرم ضد آفتاب است.

 

 

 

آیا تمام درمان های رفع رنگدانه برای انواع پوست مناسب هستند؟

برای کاهش میزان تغییر رنگی که ممکن است ظاهر شود و از بروز لکه‌ها جلوگیری کند ، متخصصان پوست می‌توانند تعدادی درمان پزشکی را تجویز کنند، از داروهای موضعی و کرم‌های روشن‌کننده گرفته تا لایه‌برداری ، لیزر و نور درمانی .

 

این درمان های پوستی برای همه انواع پوست و آب و هوا مناسب نیستند و اغلب می توانند واکنش هایی به شکل لکه ها و علائم ایجاد کنند. تحریک و عود لکه های پوستی خطرات اصلی همه درمان ها هستند.

 

بهترین درمان رفع رنگدانه:

 

هیدروکینون همراه با هیدروکورتیزون و رتینوئیک اسید برای رفع هایپرپیگمانتاسیون استفاده می شود و در مراحل مختلف چرخه ملانین عمل می کند.

 

تولید – هیدروکینون تیروزیناز را که آنزیمی مسئول تولید ملانین است، مهار می کند و بنابراین میزان ملانین تولید شده را کاهش می دهد.

التهاب: هیدروکورتیزون یک اثر ضد التهابی برای محدود کردن پاسخ ایمنی پوست و بهبود تحمل آن نسبت به دارویی که استفاده می شود، ارائه می دهد.

از بین بردن: رتینوئیک اسید مشتقی از ویتامین A است که لک ها را روشن می کند و باعث تجدید سلول های پوست می شود، بنابراین سلول های پرپیگمانته با سرعت بیشتری از بین می روند.

رنگدانه پس از سه تا پنج هفته درمان آشکار می شود و حداکثر اثر بین پنج تا هفت هفته قابل مشاهده است . متخصصان پوست به دلیل استرسی که مواد فعال بر روی پوست وارد می کنند، درمان را به بیش از دو ماه دو بار در سال محدود می کنند. تحریکات و حساسیت ها می توانند ظاهر شوند، و همچنین عود، که بزرگترین ناامیدی پس از چنین برگشتی است.

 

هیدروکینون به عنوان تک درمانی

هیدروکینون را می توان به عنوان مونوتراپی برای هایپرپیگمانتاسیون استفاده کرد، با یک اثر تون تاریک اندکی کمتر مشخص .

 

اثر رنگ‌زدایی هیدروکینون در سال 1936 زمانی که دانشمند آلمانی اوتل متوجه شد که موهای گربه‌های سیاه با افزودن هیدروکینون به آب آشامیدنی روشن می‌شود، کشف شد. این مولکول از سال 1961 در درمان های درمانی استفاده شده است. از سال 2001 در اروپا، محصولات حاوی هیدروکینون فقط تحت نظارت پزشکی قابل تجویز هستند.

 

به عنوان یک مهارکننده تیروزیناز، هیدروکینون به تنهایی ممکن است در درمان ملاسما و IPH موثر باشد . هیدروکینون به میزان 2 تا 4 درصد، مقادیر کم در نواحی کوچک، دو بار در روز به مدت سه تا شش ماه استفاده می شود. نتایج بین چهار هفته تا چهار ماه درمان قابل مشاهده است. برخی از عوارض جانبی که می تواند ایجاد کند شامل حساسیت تماسی و تحریک است، بنابراین متخصصان پوست استفاده از آن را به این دلایل محدود می کنند.

 

 

لایه برداری برای درمان لکه های پوستی

لایه برداری شامل استفاده از یک ماده شیمیایی روی پوست برای تخریب محدود اپیدرم و لایه های بیرونی پوست برای بهبود برخی اختلالات پاتولوژیک یا زیبایی شناختی، حتی برای از بین بردن لکه های پوستی است .

 

لایه برداری با اسید گلیکولیک محبوب ترین لایه برداری سطحی است و می تواند برای هایپرپیگمانتاسیون به خوبی کار کند، به جز برای افراد با پوست تیره که در معرض خطر HPI هستند. AHA هیدروفیلیک معمولا استفاده می شود و روی سطح پوست برای کاهش چسبندگی سلول های پوست کار می کند. پوسته پوسته شدن و قرمزی برای یک یا دو روز پس از درمان رخ می دهد که اغلب به عنوان "بثورات" قبل از ظاهر شدن پوست یکنواخت شناخته می شود.

 

لایه برداری انعطاف پذیری زیادی را ارائه می دهد زیرا غلظت، pH و زمان استفاده قابل تنظیم است. برای یک درمان کامل ضد لک، چهار تا شش جلسه، هر دو هفته یکبار نیاز است.

 

 

لیزر بر ضد ملانین و لکه های پوستی

نور پالس شدید (IPL) و لیزر درمانی نیز برای موارد خاص هیپرپیگمانتاسیون وجود دارد.

 

LPI، گاهی اوقات چراغ قوه نیز نامیده می شود ، برای درمان لکه های پیری روی پوست با هدف قرار دادن ملانین استفاده می شود. اغلب در درمان رنگدانه های اضافی برای انواع ملاسما مقاوم، پوستی یا مختلط موفق است.

 

درمان‌های لیزری سلول‌های ملانین را در سطح داخل سلولی هدف قرار می‌دهند و باعث التهاب پوستی می‌شوند که می‌تواند به کنترل ملانین و بازسازی پوست کمک کند. عود در هنگام درمان ملاسما شایع است. به عنوان خشم آخر، ممکن است رنگدانه موضعی شبه کانفتی یا هیپرپیگمانتاسیون واکنشی نیز ظاهر شود. پایین نگه داشتن چگالی شار لیزر به محدود کردن عوارض جانبی کمک می کند، اما همچنین به جلسات هفتگی متعددی نیاز دارد که گاهی اوقات حفظ آنها دشوار است.

 

 

 

درمان با لیزر ملانین و لک های صورت

و بقیه سال؟

در بیشتر موارد، درمان‌های رفع رنگدانه برای مدت محدودی در طول سال تجویز می‌شوند تا عوارض جانبی را نیز محدود کنند. خارج از این دوره های کوتاه، بسیاری از بیماران به دلیل موفقیتی که در آرامش پوست خود و جلوگیری از عود لکه های پوستی به دست آمده اند، مایلند درمان خود را تمدید کنند .

 

 

5 نوع لکه روی پوست صورت

 

لکه های تیره روی صورت به دلیل ظاهر ناخوشایندشان بسیار شایع و آزاردهنده هستند. آنها به دلایل مختلف از ژنتیک فردی گرفته تا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، عدم تعادل هورمونی، پیری پوست یا مشکلات سلامتی ناشی می شوند. آیا می خواهید بدانید چه نوع لکه هایی روی صورت وجود دارد؟

 

 

لکه های تیره روی پوست

لکه های تیره روی پوست معمولاً به دلیل توزیع بیش از حد و نامنظم ملانین ایجاد می شوند. از جمله عوامل ارثی یا ژنتیکی مانند کک و مک و خال یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های خورشید مانند عدسی های خورشیدی هستند. علاوه بر این، به دلایل هورمونی مانند ملاسما که رنگدانه های گسترده تری دارد و می تواند بخشی از صورت را بپوشاند. علاوه بر این، اسکارها ، آثار پس از آکنه یا آنهایی که در اثر سایر فرآیندهای التهابی باقی مانده اند نیز رنگ تیره دارند. در بیشتر موارد،لکه های تیره روی پوست هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند و معمولاً بدون علامت هستند.

 

 

انواع لکه های روی پوست

 

 

لکه های سفید روی صورت

نوع دیگری از لکه‌هایی که می‌توانند روی صورت ظاهر شوند، لکه‌های سفید روی صورت و همچنین در سایر قسمت‌های بدن هستند. آنها معمولاً نتیجه عفونت های قارچی مانند کچلی یا بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک یا ویتیلیگو هستند. آنها همچنین می توانند در اثر پیری پوست در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید مانند هیپوملانوزیس ایجاد شوند . هر نوع نیاز به پیشگیری و درمان خاصی دارد.

 

لکه های صورتی روی پوست

لکه های صورتی یا فرورفته روی پوست ، مانند مواردی که با برافروختگی صورت، اریتروز یا روزاسه رخ می دهد ، نیز بسیار شایع هستند. از جمله علل آن قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استرس، تغییرات هورمونی است. همچنین به دلیل عادات بدی مانند مصرف زیاد الکل، سیگار کشیدن، آلودگی یا سایر شرایط ارثی است. با این حال، لکه های صورتی روی پوست اغلب به دلیل فرآیندهای آلرژیک و عفونت های باکتریایی یا ویروسی مانند سرخک است.

 

لکه های زرد

لکه های زرد، مانند لکه های ناشی از یرقان یا نکروبیوز لیپویدیکا، نگران کننده تر هستند. آنها باید توسط یک متخصص ارزیابی شوند و ممکن است ناشی از شرایطی مانند هپاتیت، سیروز یا دیابت باشد .

 

لکه های بنفش

شایع‌ترین لکه‌های بنفش یا بنفش ، کبودی‌های ناشی از ضربه، کبودی یا بیماری‌های خونی مانند اسکوربوت است که ناشی از کمبود ویتامین C در بدن ما است. اولی معمولا به مرور زمان و بدون هیچ درمانی ناپدید می شوند، در حالی که در سایر موارد نیاز به مشورت با متخصص است.

 

چگونه از ایجاد لکه روی صورت جلوگیری کنیم؟

مراقبت روزانه از پوست به جلوگیری از بسیاری از انواع لک های صورت کمک می کند.

 

درمان های مرطوب کننده روزانه

از یک مرطوب کننده روزانه استفاده کنید که پوست شما را شاداب و مرطوب نگه می دارد تا از خشکی بیش از حد یا تکثیر روغن های چربی جلوگیری شود و به مقابله با عدم تعادل ملانوسیت ها در لایه های عمیق پوست یا اکسیداسیون ملانین موجود در کراتینوسیت ها کمک می کند. علاوه بر این، سیستم فیلتر نوآورانه UVB SPF30 و UVA PPD15 به محافظت از صورت شما در برابر اثرات مضر و اکسیداتیو اشعه های خورشید و آلودگی کمک می کند و سد محافظ طبیعی آن را تقویت می کند.

 

یک روتین لایه برداری را دنبال کنید

لکه های تیره روی پوست

 

تکرار روتین لایه برداری دو یا سه بار در هفته به حفظ پوست تمیز در برابر آلاینده های خارجی و داخلی مانند آکنه و سایر تماس های محیطی کمک می کند و در نتیجه به جلوگیری از ظهور لکه ها روی صورت کمک می کند.

 

محلول رفع رنگدانه برای از بین بردن لکه های پوستی

برای کمک به پیشگیری و اصلاح اثرات هایپرپیگمانتاسیون، رنگ ناهموار یا ظاهر شدن لک ها و لک های صورت، از محلول های پوستی پاک کننده رنگ استفاده کنید .

 

برای جلوگیری از ایجاد لکه های تیره روی پوست از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

از کرم هایی با فاکتور حفاظتی بالا و طیف وسیع برای جلوگیری از اثرات مخرب نور خورشید استفاده کنید تا  به جلوگیری از آسیب و استرس اکسیداتیو به پوست ناشی از اشعه UV یا آلودگی کمک کنید. علاوه بر این، برخی کرم ها دارای سایر اجزای فعال پوستی مانند پروسراد، نیاسینامید و رنگدانه های طبیعی هستند(بسته به نوع پوست در دو رنگ موجود است). دومی به تصحیح اثرات هایپرپیگمانتاسیون کمک می کند ، از نور مرئی محافظت می کند و به صورت شما رنگی یکنواخت و درخشان می بخشد.

مرتبط:
غذاهای مفید برای پوست

سلولیت: 10 راه حل برای از بین بردن آن





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: