چرا روی پوستم لک دارم؟
نوشته شده توسط : آریا

چرا روی پوستم لک دارم؟

ملانین رنگدانه طبیعی است که رنگ پوست را تنظیم می کند. علاوه بر این، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و در نتیجه باعث برنزه شدن پوست می شود.

 

 

پوست شما - رنگ پوست دست

مشکلات رنگدانه‌ای مربوط به عملکرد نادرست ملانین است که باعث هیپرپیگمانتاسیون (لکه‌های تیره روی پوست) یا کم‌رنگ‌شدن (لکه‌های سفید) روی پوست می‌شود. مورد دوم معمولاً مربوط به شرایطی مانند ویتیلیگو یا آلبینیسم است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

 

رنگدانه پوست چیست؟

 

دو نوع ملانین وجود دارد:

 

1. اوملانین

 

این ملانین که بیشتر به عنوان ملانین واقعی شناخته می شود، سیاه یا قهوه ای تیره است و در افرادی که پوست کدر دارند یافت می شود (این کار از آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند).

 

2. فائوملانین

 

همچنین به عنوان ملانین قرمز یا مو قرمز مشخصه افرادی با پوست روشن یا موهای قرمز شناخته می شود. از اشعه ماوراء بنفش محافظت نمی کند، برعکس، سنتزی که تولید می کند، عواملی را تولید می کند که به پوست حمله می کنند.

 

این دو نوع ملانین در هر فرد به مقدار متفاوت وجود دارد. مقدار آن چیزی است که رنگ طبیعی پوست هر فرد و سرعت برنزه شدن آن در معرض نور خورشید را تعیین می کند.

 

 

 

پیگمانتاسیون چیست؟

پیگمانتاسیون نتیجه فرآیندی است که از  4 مرحله تشکیل شده است:

 

مرحله 1

پرتوهای فرابنفش و «واسطه‌های بیولوژیکی» (مواد موجود در سلول‌های پوست) فرآیند رنگدانه و در نتیجه عملکرد سلول‌ها برای تولید ملانین به نام ملانوسیت را تحریک می‌کنند.

 

گام 2

ملانین توسط ملانوسیت ها تولید می شود.

 

 

 

مرحله 3

ملانین تولید شده از طریق دو لایه اپیدرم توزیع می شود.

 

مرحله 4

پس زمانی است که از طریق تجدید مداوم سلول های اپیدرم به سطح پوست مهاجرت می کند.

 

لکه ها مربوط به قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سن است

اشعه ماوراء بنفش از اپیدرم عبور می کند و سلول های رنگدانه پوست (ملانوسیت ها) را تحریک می کند. برخی به طور مداوم شکسته می شوند و به همین دلیل شروع به ترشح مقادیر زیادی ملانین می کنند. لکه های تیره زمانی ظاهر می شوند که تولید ملانین به طور غیر طبیعی افزایش می یابد و زمانی که ملانین بیش از حد تولید شده به طور یکنواخت در سطح پوست توزیع نمی شود. این باعث می شود که در نقاط خاصی جمع شود و علائم ناخوشایندی ایجاد کند.

 

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید (بیش از حد شدید یا طولانی مدت) در طول زمان منجر به تولید بیش از حد ملانین می شود که منجر به ایجاد لکه های رنگدانه ای یا لنتیژین های خورشیدی (لکه های کوچک، مسطح و گرد با اندازه های متفاوت) می شود.

 

به همین دلیل، افرادی که در خارج از منزل کار می کنند، زودتر از افراد دیگر این لکه ها را ایجاد می کنند.

 

علاوه بر این، خطر هایپرپیگمانتاسیون با افزایش سن افزایش می‌یابد و عموماً نواحی را که همیشه در معرض بیشتر قرار دارند (صورت، دست‌ها، گردن و غیره) تحت تأثیر قرار می‌دهد. آفتاب و سن از عوامل اصلی پیدایش لکه های پیری هستند. این لنتیگو خورشیدی یا لنتیگو سالخورده نامیده می شود و 90 درصد از سفیدپوستان بالای 50 سال را مبتلا می کند. همه انواع پوست تحت تاثیر قرار می گیرند.

 

 

 

لکه ها مربوط به تغییرات هورمونی و داروهای ضد بارداری خوراکی است

تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی می تواند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شود.

 

در زنان مو قهوه ای (با پوست کدر)، تغییرات هورمونی می تواند باعث ظاهر شدن ماسک قهوه ای روی صورت به نام «ملاسما» یا «ماسک بارداری» شود. این به لکه هایی اشاره دارد که در یک سوم بالایی صورت قرار دارند و لبه پوست سر را تحت تأثیر قرار نمی دهند. آنها بیشتر در تابستان ظاهر می شوند و علاوه بر این، با اشعه ماوراء بنفش تیره می شوند.

 

این نوع رنگدانه بسیار رایج است و پس از بازگشت هورمون ها به حالت طبیعی (مثلاً پس از تولد نوزاد) به طور ناگهانی ظاهر می شود، کاهش می یابد یا کاملاً ناپدید می شود. با این حال، رنگدانه باقی مانده ممکن است برای چند ماه یا چند سال بیشتر باقی بماند.

 

 

 

در برخی موارد، ماسک بارداری حتی زمانی که فرد دیگر باردار نیست یا از قرص های ضد بارداری استفاده نمی کند ظاهر می شود.

 

 

 

لکه ها مربوط به مواد فوتوتوکسیک و ضایعات پوستی است

برخی از لکه های قهوه ای معمولاً بلافاصله پس از واکنش حساسیت به نور (فتوتوکسیسیته) ظاهر می شوند و به دلیل تماس مستقیم با انواع خاصی از گیاهان، عطرها و داروها هستند.

 

علاوه بر این، پوست آسیب دیده یا اسکار (عواقب سوختگی، آفتاب سوختگی، به ویژه ضایعات آکنه) اگر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار بگیریم، به راحتی لکه های رنگدانه ایجاد می کند.

 

 

 

 

 

هایپرپیگمانتاسیون به اصطکاک ثابت در نواحی ظریف مربوط می شود

همچنین به عنوان اصطکاک ناشی از ملانوز شناخته می شود. هایپرپیگمانتاسیون ناشی از مالش مداوم در نواحی حساس بدن شایع است. پوشیدن لباس یا حوله کردن روزانه پوست می تواند باعث تغییر رنگ به خصوص در زانوها و آرنج ها شود. زیر بغل و حتی نواحی صمیمی بیرونی نیز ممکن است در اثر اپیلاسیون و تراشیدن تحت تأثیر قرار گیرند.

 

 

 

چه کار باید بکنیم؟

بهترین گزینه استفاده از محافظ‌های نوری در ماه‌هایی است که بیشترین قرار گرفتن در معرض نور خورشید را دارند و علاوه بر این، نسبت به تأثیر آنها بر روی لکه‌ها آگاه و مسئول باشید.

 

برای جلوگیری از ظاهر شدن یا بدتر شدن علائم رنگدانه از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید . زمانی که رعد و برق خطرناک است از قرار گرفتن در معرض خودداری کنید: بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر.

ضد آفتاب مناسب را انتخاب کنید . توصیه می شود فاکتور محافظت از آفتاب (SPF) حداقل 20 (یا اگر پوست روشن دارید 3) باشد.

مکمل های غذایی (کپسول یا قرص) را قبل و در حین قرار گرفتن در معرض نور خورشید مصرف کنید تا پوست خود را بهتر برای آفتاب آماده کنید.

هرگز نوزادان را در معرض نور خورشید قرار ندهید. محافظت از کودکان با لباس و کرم ضد آفتاب مخصوص ضروری است، زیرا 80 درصد از مشکلات پوستی به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید قبل از 18 سالگی است.

 

برای یک مشکل رنگدانه ای موجود، در درازمدت می توان مشاهده کرد که هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب ، پوست به طور قابل توجهی بهبود می یابد. در واقع، این خورشید است که رنگدانه ها را فعال می کند، بنابراین محافظت سیستماتیک از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

 

 

 

علل و انواع لکه های روی پوست

 

داشتن پوستی صاف و یکپارچه ایده آل برای حفظ جوانی و سلامتی شماست. با این حال، آثار و لکه های روی صورت که روی پوست شما جمع می شود، دلیل غیرقابل انکاری بر گذشت زمان و خردی است که شما به دست می آورید!

 

متخصصان پوست به این لکه های تیره تر که روی پوست ظاهر می شوند به عنوان هایپرپیگمانتاسیون موضعی اشاره می کنند. این به دلیل طیف گسترده ای از عوامل داخلی و خارجی نشت می کند: آلودگی، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، سن، بارداری، تغییرات هورمونی، جای زخم در نتیجه آکنه، عدم تعادل هورمونی، یا استعداد ژنتیکی.

 

علت و همه عوامل مشترک، اختلال در تولید ملانین است که مسئول ایجاد لکه های پوستی است .

 

ملانین یکی از عوامل ایجاد لکه بر روی پوست است

ملانین نقش مهمی در تعیین رنگ پوست از سفید تا صورتی و زیتونی تا قهوه ای تیره دارد . اشعه ماوراء بنفش خورشید یکی از قوی ترین عوامل مسئول تولید ملانین است. همانطور که در گرما غوطه ور می شوید، اشعه ماوراء بنفش به عمق پوست نفوذ می کند و ملانین را در طی یک فرآیند چهار مرحله ای به نام ملانوژنز به سطح پوست فعال می کند.

 

اشعه ماوراء بنفش، و به ویژه اشعه UVB، به اپیدرم نفوذ می کند و تیروزیناز و واسطه های آن را تحریک می کند. تیروزیناز آنزیم اصلی مسئول تولید ملانین است که در سلولی به نام ملانوسیت تولید می شود. سپس ملانین به کراتینوسیت ها منتقل می شود و به سطح پوست می رود. سلول های مملو از ملانین لایه بیرونی را رنگ می کنند و به تدریج در طی چرخش طبیعی سلول های پوست ناپدید می شوند.

 

ملانین در تابستان شما را برنزه می کند، به این معنی که همه ما برای چند ماه از یک رنگ سالم لذت می بریم.

 

با این حال، گاهی اوقات، برخی از ملانوسیت ها هرگز خاموش نمی شوند و به طور مداوم مقادیر زیادی ملانین تولید می کنند. مقادیر بالای غیرعادی ملانین به طور نابرابر روی سطح پوست توزیع می‌شود و در قسمت‌های تیره‌تر و پراکنده‌تر هیپرپیگمانتاسیون تجمع می‌یابد و در نتیجه انواع مختلفی از لکه‌ها را ایجاد می‌کند.

 

 

انواع اصلی لکه ها و شیوع آنها

هایپرپیگمانتاسیون به هیچ کس رحم نمی کند. این در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد، که تمایل به انواع پوست دارد و هم مردان و هم زنان را در هر سن و زمینه ای تحت تاثیر قرار می دهد.

 

1. ملاسما

ملاسما کلواسما نیز نامیده می شود، اما بیشتر به عنوان "ماسک حاملگی" شناخته می شود زیرا معمولاً در زنان در سنین باروری مشاهده می شود، اغلب پس از بارداری. نشانه‌های متقارن با طرحی نامنظم اما مشخص شبیه ماسکی است که روی قسمت‌های صورت و گردن در معرض آفتاب قرار می‌گیرد. تغییر رنگ همیشه در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا بلافاصله پس از آن بیشتر قابل مشاهده است و تداوم آن، که اغلب برای سالها ادامه دارد، یک مشکل واقعی است.

 

عواملی که احتمال ابتلا به ملاسما را افزایش می دهند عبارتند از: سابقه ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی، هورمون های جنسی زنانه در دوران بارداری یا درمان، برخی بیماری های غدد درون ریز (اختلالات تیروئید یا تخمدان و غیره) و برخی داروها (مثلاً داروهای ضد صرع). ).

 

 

 

هیپرپیگمانتاسیون پوست ملاسما

در  هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (به اختصار HPI)، هایپرپیگمانتاسیون دارای خطوط مبهم و نامنظم است که پس از صدمات و تحریکات پوستی ظاهر می شود.

 

علل مختلفی می تواند منجر به HPI شود، از آسیب های معمول، سوختگی یا نیش حشرات گرفته تا روش های پوستی مانند لیزر درمانی یا درم ابریژن. همچنین می تواند پس از عفونت پوستی یا بثورات التهابی مانند آکنه، اگزمای تماسی یا درماتیت آتوپیک ظاهر شود. HPI همچنین می تواند در اثر واکنش های عدم تحمل به محصولات آرایشی بیش از حد تهاجمی یا در نتیجه لایه برداری شیمیایی ایجاد شود.

 

مردان و زنان در تمام سنین و انواع پوست از HPI رنج می برند، اما اگر پوست تیره تری داشته باشید، شایع تر و شدیدتر است.

 

HPI دومین دلیل در میان آمریکایی های آفریقایی تبار برای مراجعه به متخصص پوست است.

65 درصد از آمریکایی های آفریقایی تبار، 53 درصد از اسپانیایی ها و 47 درصد از آسیایی ها برای IPH ناشی از آکنه به متخصص پوست مراجعه می کنند.

پوست زنانه هایپرپیگمانته

لنتی‌ژین‌ها به شکل مفرد به نام «لنتیگو» شناخته می‌شوند، اما همه ما با «لکه‌های خورشیدی» و «لکه‌های پیری» (لنتی‌ژین‌های پیر) بیشتر آشنا هستیم . این لکه‌ها روی پوست در قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید هستند مانند دست‌ها، شانه‌ها، سینه، صورت و بازوها ظاهر می‌شوند که با افزایش سن، اندازه و کمیت آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

منشا محیطی دارند (برخلاف کک و مک که ژنتیکی هستند)، اغلب با آفتاب سوختگی و قرار گرفتن در معرض آفتاب فصلی در دوران جوانی مرتبط هستند.

 

90 درصد مردم قفقاز و آسیایی مبتلا هستند.

بعد از 50 سالگی شایع است.

4. مناطق اصطکاک و ظریف

هایپرپیگمانتاسیون همچنین می تواند در مناطقی رخ دهد که اصطکاک، اپیلاسیون و لباس می تواند به مرور زمان باعث تغییر رنگ شود، مانند آرنج، زانو، زیر بغل و ناحیه بیکینی . مالش مکانیکی پوست بر روی پارچه همان چیزی است که باعث هیپرپیگمانتاسیون می شود که با اصطکاک مداوم و معمول زندگی روزمره تشدید می شود.

 

برای درمان این مشکلات پوستی، درمان ضد لک ضروری است . یک کرم پاک کننده می تواند بهترین متحد برای استفاده روزانه باشد که در روال زیبایی و مراقبت گنجانده شده است تا با لکه های ناشی از تولید بیش از حد ملانین مبارزه کرده و از بین ببرد.

مرتبط:
غذاهایی برای داشتن چهره ای خوب!

سرخ شدن صورت و اریتروفوبیا: علل و درمان





:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: