آیا شما هم فقط در تابستان از ضدآفتاب استفاده می کنید؟
نوشته شده توسط : آریا

آیا شما هم جزو افرادی هستید که فقط در تابستان از ضدآفتاب صورت استفاده می کنید؟ سپس وقت آن است که شما شروع به ساخت آن در بقیه سال کنید! اگرچه درست است که در این فصل است که تشعشعات شدیدتر است، اما در فصول بهار، پاییز و زمستان صورت نیز در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، به همین دلیل محافظت از آن بسیار مهم است. عدم انجام این کار می تواند عواقبی برای سلامت پوست شما داشته باشد، همانطور که در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم.

 

 

پوست چیست؟

پوست بسیار بیشتر از لایه‌ای است که کل بدن ما را می‌پوشاند: این بزرگ‌ترین عضو بدن انسان که عمدتاً مسئول محافظت از ما در برابر همه عوامل خارجی است که ممکن است برای ما مضر باشند، مانند عناصر شیمیایی، تشعشع، عفونت ها و غیره

 

علاوه بر این عملکرد مهم محافظتی، پوست دمای بدن و از دست دادن آب را تنظیم می کند، اجازه سنتز ویتامین D را می دهد و حس لامسه را به ما می بخشد.

 

همانطور که می بینید، پوست نقش مهمی در بدن ما ایفا می کند، به همین دلیل مراقبت از آن برای جلوگیری از ایجاد اختلالات پوستی مانند پوست حساس و غیره و استفاده روزانه از ضد آفتاب صورت و بدن در مواقع ضروری است. وقتی پوست را در معرض آفتاب قرار می دهیم کرم ضد آفتاب روی خارجی ترین لایه پوست اعمال می شود که ساختار آن را در قسمت بعدی خواهیم دید.

 

سه لایه پوست

اپیدرم : لایه بیرونی پوست که عمدتاً از کراتینوسیت ها تشکیل شده است. این در یک روند دائمی پوسته پوسته شدن و بازسازی است. اپیدرم وظیفه دارد به عنوان یک سد محافظ در برابر عوامل خارجی مضر عمل کند و از هدر رفتن مایعات از بدن ما جلوگیری کند.

درم : لایه میانی که عمدتاً از کلاژن و الاستین تشکیل شده است، دو جزء که نقش اساسی در خاصیت ارتجاعی پوست دارند.

هیپودرم : داخلی ترین لایه پوست. چربی را ذخیره می کند که از بدن در برابر کبودی های خارجی محافظت می کند و به تنظیم دمای بدن کمک می کند.

بر اساس حساسیت به آفتاب چه نوع پوستی دارید؟

آیا می دانید چه نوع پوستی شما را کم و بیش مستعد اثرات آفتاب یا سرطان پوست می کند ؟

 

انواع پوست، بسته به رنگ آنها، بسته به رنگ آنها در شش گروه یا فتوتیپ قرار می گیرند: کم رنگ ترین (I و II) بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند و به نور حساس تر هستند، در حالی که تیره تر (V و VI) این کمتر است، که به این معنی نیست که آنها نباید محافظت شوند.

 

نوع پوست I

اگر هرگز برنزه نمی‌شوید و آفتاب سوختگی برای شما بسیار رایج است، احتمالاً پوست شما از این نوع است. از یک ضد آفتاب خوب با SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) 50 یا کامل استفاده کنید، زیرا پوست شما در برابر ملانوما و سایر انواع سرطان پوست آسیب پذیرتر است. علاوه بر این، بهترین راه برای محافظت از خود در برابر نور خورشید این است که همیشه به دنبال سایه باشید، به خصوص در ساعاتی که حداکثر اشعه ماوراء بنفش (بین 12 صبح تا 4 بعد از ظهر) وجود دارد. همچنین باید مراقب باشید که حداقل سالی یک بار معاینات پوستی انجام دهید و به خال ها یا لکه های مشکوک توجه کنید.

 

پوست نوع II

پوست آن کمی رنگدانه تر از نوع I است، اما آفتاب سوختگی نیز رایج است و به ندرت برنزه می شود. بنابراین اگر جزو این گروه هستید، توصیه مشابه مورد قبل است، باید از ضدآفتاب های صورت و بدن با SPF بالا استفاده کنید و در ساعاتی که بیشترین تابش را دارد از آفتاب دوری کنید. به این ترتیب به جلوگیری از پیشرفت سرطان پوست کمک خواهید کرد.

 

نوع پوست III

اگر این نوع پوست دارید، به تدریج برنزه می شوید، اما گاهی اوقات نیز دچار آفتاب سوختگی می شوید. حتی اگر نوع پوست شما تا حدودی در برابر تشعشعات مقاوم‌تر باشد ، باز هم مستعد آسیب است، بنابراین باید به همان روش از خود محافظت کنید تا از پیشرفت سرطان پوست جلوگیری کنید.

 

نوع پوست IV

اگر پوست شما از این گروه باشد به راحتی برنزه می شوید و مرتب نمی سوزید. با این حال، شما عاری از خطر نیستید: از کرم ضدآفتاب صورت و بدن با محافظ متوسط ​​استفاده کنید و در ساعاتی که بیشترین تابش را دارید از آفتاب دوری کنید . مانند موارد قبل به نقاط مشکوک روی پوست خود توجه کنید و سالی یک بار چکاپ پوست انجام دهید.

 

نوع پوست V

این نوع پوست به راحتی برنزه می شود و تقریبا هرگز نمی سوزد. اگر مورد شما اینطور است، استفاده از محافظ در برابر آفتاب را متوقف نکنید، زیرا می توانید از پیری ناشی از اشعه UV نوع A جلوگیری کنید. همچنین انجام معاینات سالانه مهم است زیرا این نوع پوست می تواند ملانوم عدسی آکرال را ایجاد کند که معمولاً ظاهر می شود. در مناطقی از بدن که در معرض نور خورشید نیست و معمولاً دیر تشخیص داده می شود.

 

نوع پوست VI

فتوتیپ VI پوست مربوط به افرادی با پوست بسیار تیره است. آیا این بدان معناست که آنها در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست نیستند؟ متاسفانه خیر. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سرطان‌های پوستی وجود دارند که در پوست‌های تیره بیشتر دیده می‌شوند، بنابراین رعایت توصیه‌های اولیه مانند مواردی که در این اینفوگرافیک می‌بینیم همیشه مهم است. بنیاد سرطان پوست

 

 

اهمیت ضد آفتاب صورت

پوست صورت نشانگر وضعیت سلامتی ماست و علاوه بر این، ظاهر آن می تواند بر عزت نفس ما تأثیر بگذارد، زیرا صورت نمایان ترین و در معرض دیدترین قسمت بدن ما است. این همچنین باعث می شود که آن را در معرض حملات عوامل خارجی قرار دهد، به همین دلیل است که ما باید تلاش ویژه ای برای مراقبت از آن انجام دهیم. استفاده روزانه از ضد آفتاب برای صورت بسیار مهم است ، زیرا پوست صورت تقریباً به طور مداوم در معرض نور خورشید و اشعه های مستقیم UV قرار دارد. علاوه بر این، ضخامت پوست در این ناحیه از بدن نازک‌تر است که به شکننده‌تر شدن و آسیب‌پذیر شدن آن در برابر تابش خورشید کمک می‌کند.

 

تابش خورشیدی چیست؟

تابش خورشیدی مجموعه ای از تشعشعات ساطع شده از خورشید است که از جمله آنها می توان به اشعه ماوراء بنفش (UV) و مادون قرمز اشاره کرد:

 

اشعه ماوراء بنفش: پوست ما با دو نوع اشعه مواجه است:

UVA: طول موجی بین 320 تا 400 نانومتر دارند و به عمیق ترین لایه های پوست نفوذ می کنند. آنها فرآیندهای آلرژی و واکنش های خورشیدی و در دراز مدت، پیری نوری را تحریک می کنند. 

UVB: طول موج آن بین 290 تا 320 نانومتر است و مسئول ایجاد قرمزی و سوختگی پوست هستند که به آن اریتم خورشیدی نیز می‌گویند.

اشعه مادون قرمز:  این اشعه می تواند اثرات منفی اشعه UVB و UVA را بر روی پوست ما افزایش دهد. طول موج آن بالای 760 نانومتر است.

 

آفتاب بیش از حد چه عواقبی برای پوست دارد؟ 

هنگامی که به صورت کنترل شده در معرض نور خورشید قرار می گیریم، برای مدت کوتاهی که تابش زیاد نیست، خورشید اثرات مفیدی دارد مانند:

 

سنتز ویتامین D را تحریک می کند: برای تثبیت کلسیم به استخوان ها ضروری است، بنابراین از راشیتیسم و ​​پوکی استخوان جلوگیری می کند.

تولید ملانین را تحریک می کند: رنگدانه ای است که ظاهری برنزه به پوست می دهد و به محافظت از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

ایجاد اتساع عروق می کند : بنابراین فشار خون را کاهش می دهد

گردش خون محیطی را تقویت می کند

علائم برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، آکنه یا ویتیلیگو را بهبود می بخشد.

خلق و خو: نور خورشید خلق و خو را بهبود می بخشد

اگرچه این اثرات مثبت هستند، اما زمانی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیش از حد باشد، پیامدهای آن منفی می شود. همانطور که دیدیم، اشعه ماوراء بنفش می تواند A یا B (UVA و UVB) باشد ، و لازم است از خود در برابر هر دو نوع محافظت کنیم، زیرا در حالی که اولی در پیری پوست نقش دارد، دومی مسئول سوختگی ناشی از خورشید است.

 

طبق یک مطالعه توسط AECC (انجمن اسپانیایی ضد سرطان) ، موارد ملانوم، تهاجمی‌ترین سرطان پوست، هر سال 10 درصد افزایش می‌یابد، به همین دلیل است که آنها توصیه می‌کنند عادات محافظت از آفتاب را ترویج کرده و اهمیت آگاهی را جلب کنند. از عواقبی که آفتاب بیش از حد می تواند بر سلامتی ما داشته باشد. و این است که، بسیاری از مردم همچنان به روشی غیرقابل توصیه در معرض نور خورشید قرار می گیرند. به عنوان مثال، بر اساس این مطالعه، 42 درصد از مردم بین ساعت 12 ظهر تا 4 بعد از ظهر در ساحل آفتاب می گیرند، منطقه ای که تشعشعات در آن خطرناک ترین است.

 

علاوه بر این، آنها بر اهمیت محافظت از کودکان در برابر نور خورشید و آموزش آنها در مورد خطراتی که می تواند ایجاد کند تأکید می کنند، زیرا اغلب موارد سرطان پوست نتیجه عادات بد قرار گرفتن در معرض نور خورشید در دوران کودکی و جوانی است .

 

کرم های ضد آفتاب چیست؟

امروزه می‌توان انواع مختلفی از محصولات را پیدا کرد که از ما در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند که بر اساس نوع محافظت طبقه‌بندی می‌شوند. از این نظر ما می‌توانیم همه چیز را از کرم‌ها گرفته تا لباس‌های محافظ در برابر تشعشعات خورشیدی پیدا کنیم.

 

ضدآفتاب های پوستی محصولاتی هستند که معمولاً در قالب کرم یا اسپری هستند که برای جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش به پوست استفاده می شوند . در کرم های ضدآفتاب پوستی، فیلترهای معدنی وجود دارند که نور را منعکس می کنند و از نفوذ اشعه ها جلوگیری می کنند (آنها نیاز به استفاده مجدد مکرر دارند و ظاهری ماسک می دهند) یا فیلترهای ارگانیک که با جذب اشعه ماوراء بنفش کار می کنند، به طوری که انرژی را جذب کرده و تبدیل می کنند تا آن را برای بدن بی ضرر کنند. پوست (آنها بیشترین استفاده را دارند).

 

همانطور که می گوییم، اشعه مسئول سوختگی (UVB)، پیری نوری (UVA) و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است. ضد آفتاب های صورت و بدن بر اساس نوع اشعه ماوراء بنفش که از آن محافظت می کنند و همچنین SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) طبقه بندی می شوند.

 

SPF چیست؟

FPS به میزان مسدود شدن محافظ در برابر اشعه UVB اشاره دارد. عدد حفاظتی مدت زمانی را که پوست در مقابل نور خورشید می گذراند بدون اینکه آسیبی از اشعه UVB به آن وارد شود را چندین برابر می کند. به عنوان مثال، پوستی که بدون هیچ نوع محافظتی می تواند 15 دقیقه در زیر نور خورشید بماند بدون اینکه قرمز شود، در صورت استفاده از SPF 10، 10 برابر (150 دقیقه) و اگر SPF 15 یا 20 باشد، 15 برابر بیشتر (225 دقیقه) باقی بماند. اگر SPF 20 باشد، بار بیشتر (300 دقیقه).

 

توصیه می شود از کرم ضد آفتاب صورت یا بدن با حداقل SPF بین 15 تا 30 استفاده کنید ، زیرا تخمین زده می شود که با SPF 15 از ما در برابر تقریباً 93٪ اشعه UVB و SPF 30 از 96٪ محافظت می کند.

 

باورهای غلط در مورد کرم های ضد آفتاب

بسیاری از باورهای غلط رایج در میان بخش بزرگی از مردم در مورد استفاده از ضدآفتاب ها وجود دارد، به همین دلیل است که ما می خواهیم بهترین های شناخته شده را رد کنیم:

 

کرم ضد آفتاب می تواند باعث کمبود ویتامین D شود

 

اگرچه درست است که در مورد این موضوع اختلاف نظر وجود دارد، اما مطالعات اخیر نشان می دهد که ضد آفتاب ها مانع از سنتز ویتامین D نمی شوند.

 

“هنگامی که هوا ابری است نیازی به استفاده از ضد آفتاب نیست”

 

این منطقی است که اگر خورشید را نمی بینید، فکر می کنید که مجبور نیستید از پوست خود محافظت کنید. با این حال، این تصور اشتباه است، زیرا حتی اگر هوا ابری باشد، تا 40 درصد از اشعه UV به زمین می رسد. بنابراین اکنون می دانید، از کرم ضد آفتاب صورت و بدن برای درخشش، باران یا برف استفاده کنید!

 

"در بزرگسالی از خود محافظت کنید اگر در کودکی انجام نشده باشد موثر نیست"

 

به هیچ وجه، صرف نظر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در دوران کودکی و جوانی، محافظت از خود در برابر نور خورشید در بزرگسالی بسیار مهم است.

 

توصیه هایی برای انتخاب کرم ضد آفتاب صورت

هنگام انتخاب ضد آفتاب باید چند نکته را در نظر بگیرید:

 

FPS به مسدود کردن اشعه UVB (سوختگی) اشاره دارد، بنابراین مهم است که یک ضد آفتاب با طیف گسترده انتخاب کنید که همچنین از ما در برابر اشعه UVA (پیری عکس) محافظت کند .

مدت زمانی که فرد می تواند بدون سوختن در زیر نور خورشید بماند بسته به نوع فتوتیپ پوست و شاخص تابش متفاوت است.

شما باید سن فردی را که قرار است روی او اعمال شود در نظر بگیرید و مناسب ترین مورد را برای او انتخاب کنید، زیرا محافظ های مخصوصی برای کودکان یا پوست بالغ وجود دارد .

نوع کاربری که قرار است از آن استفاده کنید: برای استفاده روزانه است؟ برای ساحل یا استخر؟ برای برف یا کوه؟ در هر صورت، ضد آفتاب های صورت و بدن را خواهید دید که به طور خاص برای هر فعالیت طراحی شده اند.

برای اثربخشی، بدون در نظر گرفتن SPF، ضدآفتاب های صورت و بدن باید 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض قرار گرفتن استفاده شود و هر دو ساعت یک بار در حالی که در معرض نور خورشید هستید دوباره استفاده کنید.

در پایان یادآور می شویم که علاوه بر استفاده از ضدآفتاب، بسیار مهم است که از رفتارهای پرخطر مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا در شدیدترین ساعات دوری کنید و در صورت بروز هر گونه خال یا لکه ای که شما را ایجاد می کند. مشکوک برو پیش دکترت

 

بسیاری از اوقات ما از خطری که قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دنبال دارد آگاه نیستیم، به همین دلیل است که AECC این آزمایش را در دسترس ما قرار می دهد، که به ما امکان می دهد ارزیابی کنیم که آیا در زندگی روزمره خود به خوبی از خود در برابر نور خورشید محافظت می کنیم یا خیر. .

 

امیدواریم با این مقاله به شما کمک کرده باشیم تا از ضروری بودن استفاده از کرم ضد آفتاب صورت در تمام طول سال و همچنین اهمیت داشتن عادات خاص بر پیشگیری از سرطان پوست و سایر بیماری ها آگاه شوید.

 

آیا می دانستید که خطر ابتلا به ملانوم یک جزء ژنتیکی نیز دارد؟  می توانید متوجه شوید که آیا مستعد ابتلا به ملانوم هستید یا خیر. علاوه بر این اطلاعات اساسی برای اینکه بتوانید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید و مراقبت از پوست خود را افزایش دهید، اطلاعات دیگری در مورد جنبه های مهم سلامتی در اختیار شما قرار می دهد. یک فرصت منحصر به فرد برای مراقبت بهتر از خود و عزیزانتان.

مرتبط:

ویتامین A برای پوست: فواید، غذاها و نحوه مصرف آن

ضد آفتاب و نحوه انتخاب آن!





:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: