چرا لکه ها روی پوست ظاهر می شوند؟
نوشته شده توسط : آریا

چرا لکه ها روی پوست ظاهر می شوند؟

همه چیزهایی که برای درمان و پیشگیری از آنها به بهترین شکل باید بدانید.

 

لکه های روی پوست هیپرپیگمانتاسیون نامیده می شوند و در نتیجه تولید بیش از حد ملانین (رنگدانه ای که رنگ طبیعی به پوست، مو و چشم می دهد) ایجاد می شوند. سیاه است و می تواند در اندازه و شکل متفاوت باشد. این لکه‌های تیره بیشتر روی صورت، گردن و پشت دست‌ها ظاهر می‌شوند و اینها برخی از دلایل اصلی هستند:

 

1) قرار گرفتن در معرض نور خورشید

لکه های خورشیدی یا عدسی های خورشیدی در اثر قرار گرفتن در معرض مستقیم و طولانی مدت اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شوند.

 

 

2) پیری

به اصطلاح "لکه های پیری" بعد از 40 سالگی شایع می شود و به دلیل استرس اکسیداتیو و تغییر در متابولیسم پوست و ملانوسیت ها ایجاد می شود.

 

فردی که در زیر سایه قرار دارد از خود در برابر نور خورشید محافظت می کند

3) هورمون ها

قرص های ضد بارداری و داروهای خاصی که بر تعادل هورمونی بدن تأثیر می گذارند، می توانند باعث ایجاد لکه های تیره پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید شوند. تغییرات هورمونی در زنان باردار نیز می تواند همین اثر را ایجاد کند و باعث ظهور ملاسما یا "ماسک بارداری" شود.

 

 

4) آکنه یا روش های زیبایی:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در مناطقی از پوست که هنوز به دلیل تحریکات، زخم‌ها یا اسکارهای اخیر قرمز هستند، می‌تواند باعث رسوب غیرطبیعی رنگدانه در آن ناحیه شود. به این نوع لکه‌ها پیگمانتاسیون پس از التهاب گفته می‌شود و معمولاً در افرادی که به راحتی برنزه می‌شوند یا آسیب‌های صورت دارند، شایع‌تر است.

 

1) محافظت در برابر آفتاب:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر هر نوع لک روی پوست تأثیر می گذارد: یا به طور موقت آن را تیره می کند (کک و مک، خال)، به طور دائم (ملاسما) یا ظاهر آن را روی پوستی که قبلاً بدون لک وجود دارد (لنتیگو یا رنگدانه های پس از التهابی). به همین دلیل، محافظت در برابر آفتاب برای مبارزه یا جلوگیری از لکه های پوستی در همه موارد کلیدی است.

 

2) کرم ها

تا به حال هیچ راه حل واقعی در بازار وجود نداشت. روش‌های موجود برای درم بی‌اثر یا حتی تهاجمی بودند، اما امروزه برای همیشه تغییر کرده است. پس از 10 سال تحقیق و بیش از 50000 آزمایش مولکولی در آزمایشگاه‌های ما، بیش از 17 ثبت اختراع در سراسر جهان ارائه شده که یک درمان مؤثر و کاملاً ایمن را برای پوست ما ممکن بسازد.برخی کرم ها در سطح سلولی به عنوان یک تنظیم کننده ملانین عمل می کند تا: -تمیز کردن آگلومراهای ملانین موجود: روشن کردن لکه های موجود و کاهش اندازه آنها - تنظیم تولید ملانین جدید برای جلوگیری از تشکیل لکه های جدید.

متخصصین پوست

 

پوست ما وظیفه تنظیم دمای بدن و جلوگیری از ورود برخی مواد به بدن را بر عهده دارد، بنابراین حفظ سلامت آن و مراقبت صحیح از آن مهم است.

 

اعتقاد بر این است که با گذشت سالها لکه های پوستی ظاهر می شوند و این نشانه پیری است، اما معمولاً این لک ها به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شوند.

 

بوم: نظرسنجی ملی جدید نشان می‌دهد که اصلاحات مالیاتی سر به فلک کشیده، دموکراسی‌ها در رای‌گیری عمومی هجوم آورده‌اند.

 

لکه های پوستی که در افراد بیشتر دیده می شود

خال‌ها، حاصل غلظت سلول‌های رنگدانه‌دار (ملانوسیت‌ها) هستند، معمولاً شکل دایره‌ای دارند و رنگ متفاوتی با پوست دارند.

کک و مک لکه های قهوه ای کوچکی هستند، یعنی نقاط کوچکی با مقادیر زیاد ملانین که به خورشید واکنش نشان می دهند.

لنتیژین های خورشیدی، لکه های مسطح قهوه ای یا سیاه پوست که با افزایش سن ظاهر می شوند.

 

عللی که می توانند باعث ایجاد لکه بر روی پوست شوند

 

سن. یکی از علائم رایج پیری، ظهور لکه‌های کوچک سیاه یا قهوه‌ای در نقاطی مانند گردن، صورت و دست‌ها است.

فتوتایپ یا طبقه بندی نوع پوست. بسته به کیفیت پاسخ فرد به اشعه های خورشید، نوع لکه هایی که ایجاد می شوند خواهد بود.

تنباکو نیکوتین فرآیند رنگدانه شدن پوست را تغییر می دهد و این باعث ایجاد لکه های تیره می شود.

رژیم غذایی نامناسب. بیش از حد یا کمبود برخی مواد مغذی می تواند باعث ایجاد لکه ها شود.

یکی از دلایلی که باعث ایجاد لکه روی پوست می شود، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند بر هر نوع لکه ای تأثیر بگذارد، چه آن را تیره کند و چه ایجاد کک و مک و خال، لکه نیز می تواند به دلیل این قرار گرفتن در معرض دائمی باشد و باعث ایجاد ملاسما شود.

 

* قرار گرفتن در آفتاب با وجود اینکه هوا ابری است، زیر اشعه ماوراء بنفش است و این تابش طولانی مدت خورشید باعث ایجاد لکه می شود.

ملاسما در اثر نور خورشید ایجاد می شود و دومین علت انجام مشاوره پوست است. این لکه تیره روی صورت، نزدیک گونه ها و پیشانی ظاهر می شود، در دوران بارداری یا یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی شایع است. هنگامی که شما برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرید، آنها تمایل دارند بدتر شوند.

 

ملاسما با نام پارچه ای نیز شناخته می شود، مشخصه آن لکه ها یا لکه هایی است که افراد جوان را با رنگ های روشن درگیر می کند، معمولاً در زنان شایع است، زیرا با عدم تعادل در هورمون های زنانه همراه است و در تماس با نور خورشید لکه هایی ظاهر می شود.

 

زنانی که در کشورهای دارای آب و هوای گرمسیری یا در طول تابستان زندگی می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که از ملاسما رنج ببرند، اگرچه ممکن است به دلیل سطوح بالای استرس، وراثت، یا عوارض جانبی برخی از لوازم آرایشی/داروها نیز خود را نشان دهد.

 

برای جلوگیری از ظاهر شدن یا بدتر شدن لکه ها، مراقبت های ضروری ضروری است:

 

همیشه قبل از خروج از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید.

روزانه پوست خود را مرطوب کنید.

از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید.

 

 

لکه های پیری (لکه های پوستی)

علائم و علل

تشخیص و درمان

پزشکان و بخش ها

توضیحات کلی

لکه های افزایش سن روی شانه ها و پشت

 

لکه های پیری نواحی کوچک، صاف و تیره روی پوست هستند. اندازه آنها متفاوت است و معمولاً در نواحی در معرض نور خورشید مانند صورت، دست ها، شانه ها و بازوها ظاهر می شوند. لکه های پیری را لکه های خورشیدی، لنتیژین های خورشیدی و لکه های خورشیدی نیز می نامند.

 

لکه های ناشی از افزایش سن در بزرگسالان بالای 50 سال شایع است، اما اگر زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری کنند، می توانند در افراد جوان تر ظاهر شوند.

 

لکه های ناشی از افزایش سن می توانند شبیه توده های سرطانی باشند. لکه‌های سنی واقعی نیازی به درمان ندارند، اما نشانه‌ای از این هستند که پوست در معرض آفتاب زیاد قرار گرفته است و راهی است که پوست برای محافظت از خود در برابر آسیب‌های بیشتر خورشید تلاش می‌کند. به دلایل زیبایی شناختی، می توان آنها را شفاف یا حذف کرد.

 

شما می توانید با استفاده از کرم ضد آفتاب و دوری از آفتاب به طور منظم از ایجاد لکه های پیری جلوگیری کنید.

 

لکه‌های ناشی از افزایش سن می‌توانند افراد با انواع پوست را درگیر کنند، اما این لکه‌ها در بزرگسالان با پوست روشن شایع‌تر است. بر خلاف کک و مک که در کودکان شایع است و بدون قرار گرفتن در معرض آفتاب محو می شود، لکه های پیری محو نمی شوند.

 

لکه های سنی:

 

آنها مناطق مسطح و بیضی شکل با رنگدانه شدید هستند

رنگ آنها معمولا قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره است

آنها در پوستی که در طول سال ها بیشترین قرار گرفتن در معرض نور خورشید را داشته است، مانند پشت دست ها، پشت دست ها، صورت، شانه ها و قسمت بالای پشت ایجاد می شوند.

آنها از اندازه یک کک مک تا حدود 1/2 اینچ (13 میلی متر) قطر دارند.

آنها می توانند در کنار هم جمع شوند، که باعث می شود بیشتر قابل توجه باشند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

لکه های پیری نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. از پزشک خود بخواهید لکه هایی را که سیاه هستند یا ظاهرشان تغییر کرده است را بررسی کند. این تغییرات ممکن است نشانه هایی از ملانوم، یک نوع جدی سرطان پوست باشد.

 

بهتر است هر گونه تغییر پوستی جدید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد، به خصوص اگر لکه ای باشد که:

 

سیاه است

بزرگتر می شود

دارای لبه دندانه دار است

ترکیب رنگی غیرعادی دارد

خونریزی داره

درخواست مشاوره در کلینیک مایو

علل

لکه های پیری در اثر فعالیت بیش از حد سلول های رنگدانه ایجاد می شوند. اشعه ماوراء بنفش (UV) تولید ملانین را تسریع می کند، رنگدانه ای طبیعی که به پوست رنگ می دهد. روی پوستی که سال‌ها در معرض نور خورشید بوده است، لکه‌های پیری زمانی ظاهر می‌شوند که ملانین به هم چسبیده یا در غلظت‌های بالا تولید شود.

 

استفاده از لامپ ها و تخت های برنزه کننده تجاری نیز می تواند باعث ایجاد لکه های پیری شود.

 

عوامل خطر

اگر:

 

شما پوست روشنی دارید

سابقه قرار گرفتن مکرر یا شدید در معرض نور خورشید یا آفتاب سوختگی داشته باشید

جلوگیری

برای کمک به جلوگیری از ایجاد لکه های پیری و لکه های جدید پس از درمان، نکات زیر را برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض آفتاب دنبال کنید:

 

از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر از آفتاب دوری کنید. متر و ساعت 2 بعد از ظهر متر از آنجایی که پرتوهای خورشید در آن ساعات قوی‌تر هستند، سعی کنید فعالیت‌های خارج از منزل را برای ساعات دیگر روز برنامه‌ریزی کنید.

از ضد آفتاب استفاده کنید. 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن، از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 استفاده کنید. مقادیر زیادی از ضد آفتاب را استفاده کنید، هر دو ساعت یکبار یا اگر شنا می‌کنید یا عرق می‌کنید، آن را تکرار کنید.

تحت پوشش قرار بگیرید. برای محافظت از خود در برابر نور خورشید، لباس‌های تنگ بپوشید که دست‌ها و پاهای شما را بپوشاند، و همچنین یک کلاه لبه پهن بپوشید که از کلاه بیسبال یا گیره محافظت بیشتری می‌کند.

 

لباس هایی بپوشید که برای محافظت از شما در برابر نور خورشید طراحی شده اند. برای بهترین محافظت به دنبال لباس هایی باشید که دارای فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UPF) بین 40 تا 50 هستند.

مرتبط:
سوختگی: چه باید کرد؟ چه راهکارهایی؟

لکه های روی پوست صورت و علل آن!





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: